ΕΠΕΙΔΗ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΝΑΡΩΤΙΩΝΤΑΙ πότε οι ΡΩΜΗΟΙ ΕΓΙΝΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ; Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΕΔΩ!

Θεόφιλος – Ο Αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Παλαιολόγος COMMONS WIKIMEDIA 

Κάποιοι διερωτώνται πότε οι Ρωμηοί έγιναν Έλληνες;

Κωνσταντίνος Χολέβας,  Πολιτικός Επιστήμων – Αρθρογράφος

Η επέτειος των διακοσίων ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821 οδήγησε ορισμένους μελετητές σε αυθαίρετα συμπεράσματα. Ακούσαμε σε τηλεοπτικά ντοκυμαντέρ και διαβάσαμε σε άρθρα ότι πριν από την Επανάσταση δεν υπήρχε ελληνική συνείδηση ​​και ότι το κράτος δημιούργησε το έθνος. Οι ιστορικές πηγές, όμως, μαρτυρούν το αντίθετο. Ότι, δηλαδή, το 1821 ένα πανάρχαιο έθνος εξηγήθηκε για να δημιουργήσει κράτος ελεύθερο. 

Επί Τουρκοκρατίας οι Έλληνες ουδέποτε έπαυσαν να θυμούνται ότι είναι Έλληνες. Χρησιμοποίησαν, βεβαίως και τα ονόματα  Ρωμαίος/ Ρωμηός, το οποίο τόνιζε την αναφορά στην  Κωνσταντινούπολη- Νέα Ρώμη,  και  Γραικός , το οποίο αναφέρεται ήδη στα  Μετεωρολογικά του Αριστοτέλους .

Η διαχρονική ελληνική συνείδηση ​​σε συνδυασμό με τη διαφύλαξη της Ορθόδοξης Πίστης, παρά τα μαρτύρια και την κατάληψη, ήσαν τα πνευματικά θεμέλια του 1821 αλλά και των δεκάδων επαναστατικών κινημάτων που εκδηλώθηκαν κατά τη διάρκεια της δουλειάς.

Αναφέρω ενδεικτικά ορισμένες γραπτές μαρτυρίες για τη διατήρηση της ελληνικής συνειδήσεως:

Ο πρώτος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως μετά την Άλωση, ο Γεννάδιος Σχολάριος, θρηνεί για την υποδούλωση των Ελλήνων ως εξής: «Άγχομαι δεινώς επί τω του γένους ολέθρω…τίς ουχ ομολογεί βελτίστους Έλληνας ανθρώπων πάντων γενέσθαι·… Οίμοι, τι πρώτος; Την εν τοις σώμασι δουλείαν Ελλήνων, ή την εν ταις ψυχαίς φθοράν;» [ 1]

Ο μαρτυρικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Κύριλλος Λούκαρις , ο οποίος μόλις προ των ολίγων ημερών (11.1.2022) κατετάγη στο Αγιολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, σε κείμενο του 1616 εναντίον των Ιησουιτών ανδρών ως προς τους  Έλληνες: Ανατολικής Εκκλησίας γνήσια παιδία…» [2].

Ο ιεροκήρυκας και μετέπειτα Επίσκοπος Κερνίκης και Καλαβρύτων Ηλίας Μηνιάτης , μιλώντας περί τα τέλη του 17ου αιώνος στον Ορθόδοξο Ναό της Βενετίας κατά την ημέρα του Ευαγγελισμού, παρακαλεί ως εξής την Παναγία να ελευθερώσει το γένος των Ελλήνων:  «Έως πότερε, γένος των Ελλήνων έχει να ευρίσκεται εις τα δεσμά μιας ανυποφέρτου δουλείας;» [3].

Κάποιοι διερωτώνται ποτέ οι Ρωμηοί έγιναν Έλληνες.  Τα κείμενα δείχνουν ότι οι Ρωμαίοι- Ρωμηοί (δηλαδή απόγονοι του Βυζαντίου- Ρωμανίας) γνώριζαν σαφώς ότι είναι Έλληνες. Χαρακτηριστικά η καθηγήτρια Ελένη Αγγελομάτη- Τσουγκαράκη καταγράφει ότι ο λόγος Πατριάρχης Αλεξανδρείας Μελέτιος Πηγάς το 1576 σε επιστολή του προς τον Σιρλέτο αναφέρεται στους Γραικούς, το 1583 γράφοντας προς τον Μαρτίνο Κρούσιο αναφέρεται σε Έλληνες και σε επιστολή προς τον Μάξιμο Ρωμαίο . .

Εξ άλλου ο Ορθόδοξος Ναός της Βενετίας στα έγγραφα της ελληνικής κοινότητας κατά τον 16ο και 17ο αιώνα αναγράφεται άλλοτε ως Άγιος Γεώργιος των Ελλήνων, άλλοτε ως Άγιος Γεώργιος των Ρωμαίων και άλλοτε ως Άγιος Γεώργιος των Γραικών.

Η ελληνική διαχρονική συνείδηση ​​δεν διασώζεται μόνο στα κείμενα των διανοουμένων, αλλά και στην ψυχή του απλού λαού

ΚΟΙΝΗ ΒΙΚΙΜΕΣΙΑ
Η «Φυλλάδα του Μεγαλέξανδρου», σελίδα από σωζόμενο αντίτυπο της εποχής

Μία λαϊκή διήγηση των κατορθωμάτων του Μεγάλου Αλεξάνδρου με αρκετά φανταστικά στοιχεία, η περίφημη  «Φυλλάδα του Μεγαλέξανδρου» , αποτελούσε το κύριο ανάγνωσμα των υποδούλων και τυπώθηκε σε 60 διαδοχικές εκδόσεις! Ο Γεώργιος Τερτσέτης καταγράφει πόσο επηρέασε η Φυλλάδα του Μεγαλέξανδρου τους αγώνες του 1821.

Η συνέχιση της ήταν εμφανής στα κείμενα των πρωταγωνιστών της Ελληνικής Επαναστάσεως .

Ο  Αλέξανδρος Υψηλάντης  στην Προκήρυξη της 24.2.1821, υπό τον τίτλο  «Μάχου υπέρ Πίστεως και Πατρίδος»,  καλεί τους Έλληνες να πάρουν παράδειγμα από τον Μαραθώνα και τις Θερμοπύλες.

Ο ιστορικός ερευνητής  Κωνσταντίνος Σάθας περιγράφει  μία Προκήρυξη του Επισκόπου Σαλώνων Ησαΐα και του Αθανασίου Διάκου, οι οποίοι τον Απρίλιο του 1821 δηλώνουν ότι αγωνίζονται  «για τον Χριστό και την Λεωνίδα»  [ 5]. 

Αλλά και η βυζαντινή κληρονομιά εμπνέει τους αγωνιζομένους. Το Προσωρινό  Πολίτευμα της Ελλάδος,  πριν από 200 χρόνια ακριβώς (Ιανουάριος 1822), ορίζει να εφαρμόζονται στα  δικαστήρια του ελευθέρου κράτους  «οι νόμοι των αειμνήστων ημών Χριστιανών Αυτοκρατόρων», δηλαδή των Βυζαντινών. 

Η Ιστορία είναι η μελέτη των πηγών και όχι η κατασκευή ατεκμηρίωτων ιδεολογημάτων. Και  οι πηγές μαρτυρούν ότι το 1821 το έθνος προϋπήρχε του κράτους. Γι' αυτό και ο εθνικός ποιητής  Διονύσιος Σολωμός , στην 78η στροφή του Ύμνου εις την Ελευθερίαν, καλεί τους Τριακόσιους της Λεωνίδας να έλθουν και να θαυμάσουν τα παιδιά τους, δηλαδή τους αγωνιστές της Ελληνικής Επαναστάσεως!

Παραπομπές

1. Γενναδίου Σχολαρίου Άπαντα, Τόμος 1, σελίδα 285, ανατύπωση από το Κέντρον Πατερικών Εκδόσεων, Αθήνα 2010.

2. Γιώργου Καραμπελιά, 1821 – η Παλιγγενσία, Εναλλακτικές Εκδόσεις, Αθήνα 2015, σελ. 353.

3. Ανθολογείται από τον Κωνσταντίνο Σκουτέρη στα Κείμενα του Νέου Ελληνισμού, Αθήναι 1971, Έκδοση Εκκλησίας της Ελλάδος, σελ. 106.

4. Ελένη Αγγελομάτη- Τσουγκαράκη: Πως αυτοπροσδιορίζονταν οι υπό ξένη κυριαρχία Έλληνες, στο συλλογικό Τόμο: Έλλην- Ρωμηός- Γραικός, Εκδόσεις Ευρασία, Αθήνα 2018, σελ. 253-254.

5. Κωνσταντίνου Σάθα, Έλληνες Στρατιώται εν τη Δύσει, εκδόσεις Φιλόμυθος, Αθήνα 2003, σελ. 65.

Πηγή: huffingtonpost.gr 

Δημοσίευση σχολίου

Copyright © ΝΕΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ. Designed by John Tsipas