Το όχημα «Λεωνίδας» παρουσιάστηκε στον ΕΣ το καλοκαίρι του 1981 και στη συνέχεια εστάλησαν δύο (2) οχήματα από την Αυστρία τα οποία πραγματοποίησαν σειρά δοκιμών. Το όχημα έγινε αποδεκτό από τον ΕΣ και η σύμβαση, ύψους 4.500.000.000 δραχμών, για την προμήθεια 100 οχημάτων (1η Παρτίδα, «Λεωνίδας» Ι), υπογράφηκε τον Ιούλιο του 1981 (τα δύο οχήματα που στάλθηκαν από την Αυστρία για δοκιμές παραχωρήθηκαν δωρεάν στην Ελλάδα). Τα οχήματα κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα, από την ΕΛΒΟ, με τις παραδόσεις να ξεκινούν το 1982 και να ολοκληρώνονται το 1983.
To 1997 εγκαταστάθηκε, στα δύο (2) πρωτότυπα οχήματα, το αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης 6HP500 της ZF (αντικατέστησε το χειροκίνητο σύστημα 6-S80, επίσης της ZF), ώστε να χρησιμοποιηθούν ως πρωτότυπα οχήματα δοκιμών στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης των «Λεωνίδας» Ι στο επίπεδο «Λεωνίδας» ΙΙ. Ομοίως, το 2007, εγκαταστάθηκε, σ’ ένα (1) από τα δύο (2) πρωτότυπα, το ακόμα πιο βελτιωμένο αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης 6HP502, επίσης της ZF, για τη διεξαγωγή νέων δοκιμών, που όμως δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ.
Η σύμβαση ύψους 22.000.000.000 δραχμών, για την προμήθεια 344 οχημάτων (2η Παρτίδα, «Λεωνίδας ΙΙ), υπογράφηκε τον Απρίλιο του 1987. Οι παραδόσεις ξεκίνησαν το 1988 και ολοκληρώθηκαν το Μάρτιο του 1996. Τον Οκτώβριο του 1997 υπογράφηκε νέα σύμβαση, ύψους 25.000.000.000 δραχμών, για την προμήθεια επιπλέον 57 οχημάτων (3η Παρτίδα, «Λεωνίδας» ΙΙ), οι παραδόσεις των οποίων ξεκίνησαν το 1997, με την παράδοση 40 οχημάτων, και ολοκληρώθηκαν στις αρχές του 1998, με την παράδοση των υπόλοιπων 17 οχημάτων. Τα 57 οχήματα εξοπλίστηκαν εξ αρχής με το αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης 6HP500 της ZF, αντί του χειροκίνητου συστήματος 6-S80, που φέρουν τα υπόλοιπα 444 οχήματα.
Στις αρχές του 2001, η Ελλάδα παραχώρησε στα Σκόπια, με τη μορφή της δωρεάν στρατιωτικής βοήθειας, δέκα (10) από τα 57 οχήματα «Λεωνίδας» ΙΙ, μαζί με επτά (7) οχήματα Mercedes-Benz και δύο (2) μεταφορικά ελικόπτερα UH-1H Iroquois για την αντιμετώπιση της εξέγερσης των αλβανόφωνων. Το Νοέμβριο του 2007 έγινε γνωστό, χωρίς να επιβεβαιωθεί επίσημα, ότι τα Σκόπια πώλησαν τα οχήματα αυτά στη Βουλγαρία.
Αφορμή για να θυμηθούμε την παραχώρηση αυτή είναι το παρακάτω τουιτ που μας ενημερώνει για τη συνέχεια των παραχωρήσεων από την Ελλάδα στα Σκόπια. Αλήθεια για ποιο λόγο ήταν παρών ο Τούρκος πρεσβης; Μήπως επειδή το BMC είναι τουρκικο; Δεν υποτίθεται ότι η Συμφωνία των Πρεσπών υπεγράφη για να μην εξωκοίλουν τα Σκοπια στην Τουρκία; Για το θέμα η Ελληνική Λύση εξέδωσε δελτίο τύπου που αναφέρει:
ΔΤ: Επιβεβαιώνεται η Ελληνική Λύση για την προδοτική συμφωνία των Πρεσπών
Οι τελευταίες εξελίξεις με την αναβάθμιση της στρατιωτικής συνεργασίας Σκοπίων – Τουρκίας, αποκαλύπτουν την προπαγάνδα Ν.Δ. – ΣυΡιζΑ για την προδοτική συμφωνία των Πρεσπών. Το βασικό του επιχείρημα ότι με την δήθεν «ιστορική» συμφωνία θα έκλεινε ο δρόμος της Τουρκίας στα βόρεια σύνορα μας, κατέρρευσε με πάταγο. Η Ελληνική Λύση δεσμεύεται ότι εάν ο λαός την εξουσιοδοτήσει δια της ψήφου του, θα καταργήσει τόσο την κατάπτυστη συμφωνία όσο και τα τετελεσμένα της.
Τα οχήματα της έκδοσης «Λεωνίδας» ΙΙ διαφέρουν από αυτά της έκδοσης «Λεωνίδας» Ι στα εξής σημεία:
1/ Φέρουν εξωτερικά άγκιστρα για τα ατομικά είδη των στρατιωτών.
2/ Διαθέτουν καλύτερη στεγανοποίηση, λόγω της υιοθέτησης καλύτερων μονωτικών ελαστικών στις θυρίδες.
3/ Φέρουν δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές καπνογόνων των 76 χιλιοστών, με κατεύθυνση βολής προς τα εμπρός, σε αντίθεση με τα «Λεωνίδας» Ι που φέρουν τέσσερις (4) εκτοξευτές καπνογόνων των 80 χιλιοστών, με κατεύθυνση βολής προς τα πίσω.
4/ Φέρουν αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης.
5/ Φέρουν ασυρμάτους SEM-190 και σύστημα ενδοεπικοινωνίας BV-180.
6/ Φέρουν το σύστημα εξαερισμού καμπίνας VA-3653
7/ Φέρουν δύο (2) περισκόπια παρατήρησης του πίσω τόξου και προσθαφαιρούμενο πανοραμικό περισκόπιο RBF-70 πάνω από τη θύρα αποβίβασης για παρατήρηση του πεδίου μάχης πριν την αποβίβαση των στρατιωτών.
8/ Φέρουν σύστημα εκτροπής των αερίων του κινητήρα προς το έδαφος για μείωση του θερμικού ίχνους.
Δημοσίευση σχολίου