Ο Νικολά Μαλμπράνς
(Nicolas Malebranche, 5 Αυγούστου 1638 – 13 Οκτωβρίου 1715) ήταν Γάλλος
φιλόσοφος, ρωμαιοκαθολικός ιερέας και θεολόγος. Γεννήθηκε και πέθανε στο Παρίσι
στο Βασίλειο της Γαλλίας. Ήταν εκπρόσωπος του νεοπλατωνισμού και επιχείρησε να
συνθέσει την φιλοσοφία του Αυγουστίνου και του Καρτέσιου.
Ο Μαλμπράνς ήταν το
νεώτερο παιδί του γραμματέα του Βασιλιά Λουδοβίκου ΙΓ´. Σπούδασε φιλοσοφία και
Θεολογία στο Κολλέζ ντε λα Μαρς και αργότερα στη Σορβόνη. Η υγεία του ήταν
πάντοτε εύθραυστη επειδή έπασχε από διαμαρτία διαπλάσεως σπονδυλικής στήλης.
Λόγω των χριστιανικών του καταβολών εντάχθηκε στο Τάγμα των Ορατοριανών και
χρίστηκε ιερέας το 1634. Οι πνευματικές και φιλοσοφικές του αναζητήσεις
διευρύνθηκαν όταν διάβασε το βιβλίο του Καρτέσιου “Πραγματεία περί του
ανθρώπου”. Το γεγονός αυτό τον επηρέασε σημαντικά και γρήγορα έγινε μελετητής όλων
των έργων του μεγάλου ορθολογιστή φιλόσοφου. Λόγω της πολυσχιδούς του
επιστημονικής έρευνας (Θεολογία, Ηθική, Απειροστικός λογισμός, Ψυχολογία,
Φυσική), το 1699 εξελέγη μέλος της της Ακαδημίας Επιστημών.
Οι
φιλοσοφικές του ιδέες
Το βασικό πρόταγμα της
φιλοσοφίας του Μαλμπράνς είναι ότι όλα τα αισθητά αντικείμενα από τον άνθρωπο
καθίστανται αισθητά με την παρέμβαση του Θεού και δεν υπάρχουν αυτόνομα. Επίσης
οι αλλαγές που φαίνονται να γίνονται είτε στα αντικείμενα είτε στις σκέψεις του
ανθρώπου ανάγονται κάθε φορά στην παρέμβαση του Θεού. Οι αίτιες δεν είναι παρά
η περιστασιακή επέμβαση του Θεού (occasions) ώστε να παράγει αποτελέσματα. Ο
οκκαζιοναλισμός αναπτύχθηκε από τον Καρτέσιο αλλά τελειοποιήθηκε και
ολοκληρώθηκε από τον Μαλμπράνς.
Ως εκ τούτου η
καρτεσιανή διαρχία μεταξύ σώματος και νου εξηγήθηκε από τον Γάλλο φιλόσοφο ως
ειδική περίπτωση της γενικότερης θέσης ότι τα δημιουργημένα όντα δεν
αλληλεπιδρούν. Με αυτόν τον τρόπο ενσωμάτωσε τη θεωρία του Καρτέσιου στο
Ρωμαιοκαθολικό δόγμα.
Κατά τον Μαλμπράνς οι
εμπειρίες μέσω των αισθήσεων δεν παράγουν παρά μόνο μια ωφελιμιστική θεωρία για
τον άνθρωπο και τον ενημερώνουν μόνο για την κατάσταση της υγείας του σώματός
του. Οι αισθήσεις λοιπόν είναι απατηλές, δεν μας πληροφορούν για την πραγματική
ουσία των όντων, όντας αντικείμενα της ανέλιξης της ανθρώπινης γνώσης. Εν
κατακλείδι οι αισθήσεις ανάγονται σε μια πρότυπη και αρχέτυπη ιδέα που
ονομάζεται νοητή έκταση.
Ο Μαλμπράνς θεωρούσε
ότι ο νους του Θεού εμπεριέχει όλο το βάθος και την έκταση των ιδεών, και με
βάση αυτές τις ιδέες δημιούργησε τον κόσμο. Ο άνθρωπος γνωρίζει αυτές τις
πρωταρχικές ιδέες αλλά μόνο εν μέρει και ελλιπώς.
Τέλος ο ιδεαλιστής
φιλόσοφος υποστήριξε ότι η ύπαρξη του Θεού είναι δεδομένη και βεβαία ενώ η
ύπαρξη του ανθρώπου απαιτεί απόδειξη και είναι ακατάληπτη, σε αντίθεση με τον
Καρτέσιο που υποστήριζε το ακριβώς αντίθετο.
Nicolas Malebranche | Great Thoughts Treasury
Βιβλιογραφία
Έργα του Μαλμπράνς σε
νεοελληνική απόδοση
Διάλογος χριστιανού και
κινέζου φιλοσόφου, Εκδόσεις Καστανιώτη, 1998. ISBN 9789600322217
Αναφορές στον Μαλμπράνς
σε νεοελληνική απόδοση
ALESSIO FRANCO: Ιστορία
της νεότερης φιλοσοφίας, Εκδόσεις Π.Τραυλός, 2012. ISBN 9789606640469
Φρανκ Σβάιτσερ: Πως
πεθαίνουν οι φιλόσοφοι, Εκδόσεις Γνώση, 2013. ISBN 9789602358634
Τα πρωτότυπα έργα του
Στα γαλλικά:
De la recherche de la vérité. Où l’on traite de la Nature de l’Esprit de
l’homme, & de l’usage qu’il en doit faire pour éviter l’erreur dans les
Sciences (1674-1675) Texte sur Wikisource (Περί της
αναζήτησης της αλήθειας)
Traité de la nature et
de la grâce (1680) (Πραγματεία περί της φύσεως και της Χάριτος)
Conversations chrétiennes
Traité de morale (1684) (Πραγματεία περί
Ηθικής)
Entretiens sur la métaphysique, sur la religion et sur la mort (1688) (Οι διάλογοι περί της μεταφυσικής και περί της θρησκείας)
Traité de l’amour de Dieu
Entretien d’un philosophe chrétien et d’un philosophe chinois sur
l’existence et la nature de Dieu (1708)
Lettres à Dortous de Mairan
Réflexions sur la prémotion physique
Recueil de toutes les réponses à M. Arnauld
Πηγές
Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος
Λαρούς Μπριτάννικα, τόμος 40, σελίδες 166 και 167
Πηγή: timesnews.gr
Δημοσίευση σχολίου