Ελληνοτουρκικά: Στο «παρά πέντε» θερμού επεισοδίου - Τι επιδιώκει η Άγκυρα;

 

Η ένταση με την οποία η Άγκυρα επιδιώκει να «παγιδέψει» την Αθήνα και να την εκθέσει ενώπιον των νατοϊκών συμμάχων, προκαλεί έντονο προβληματισμό στην ελληνική πλευρά, με τα Επιτελεία να μεταφέρουν στην κυβέρνηση την ανησυχία τους για τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος ή ακόμη και θερμού επεισοδίου με την Τουρκία.

Στη χθεσινή ενημέρωση που πραγματοποίησε η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στον πρωθυπουργό, στο πλαίσιο της τακτικής συνεδρίασης του ΚΥΣΕΑ, παρουσιάστηκαν όλες οι πτυχές του ζητήματος, οι κίνδυνοι αλλά και συγκεκριμένα περιστατικά τα οποία αποτυπώνουν την επιθετική στρατηγική της Άγκυρας.

Στο «κόκκινο» η ένταση

Όσα διαδραματίστηκαν το πρωί της Δευτέρας είναι χαρακτηριστικά της έντασης που εσκεμμένα καλλιεργεί η τουρκική πλευρά. «Όχημα» με το οποίο προσπαθεί να παρασύρει την Ελλάδα ώστε να κάνει πρώτη τη «λάθος» κίνηση, είναι η επιθετικότητα πάνω από το Αιγαίο.

«Βαφτίζοντας» μια εθνική άσκηση «νατοϊκή» η Άγκυρα κατηγόρησε δημόσια την Αθήνα ότι «εγκλώβισε» και παρενόχλησε τα μαχητικά της, εμποδίζοντας τη διεξαγωγή της άσκησης. Οι Τούρκοι μάλιστα, φρόντισαν να ενημερώσουν γραπτώς τους συμμάχους ότι για τη δραστηριότητα τους, ώστε η προπαγάνδα τους να γίνει πιο εύκολα αποδεκτή. 

Τα δεδομένα

Οι ελληνικές αρχές, κατόπιν αιτήματος (ΝΟΤΑΜ) της Τουρκίας, παραχώρησαν μια περιοχή στα νοτιοανατολικά της Ρόδου, σε διεθνή εναέριο χώρο αλλά εντός του FIR Αθηνών, για τη διεξαγωγή της τουρκικής άσκησης Nexus Ace. Μετά από πρόσκληση της τουρκικής πλευράς, στην άσκηση επρόκειτο να λάβει μέρος και ένα νατοϊκό αεροσκάφος, ιπτάμενο ραντάρ, για το οποίο είχε δεσμευτεί περιοχή άνωθεν της Αττάλειας.

Η «μπαμπεσιά» στήθηκε στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, όταν 16 τουρκικά μαχητικά «εισέβαλαν» στον Εθνικό Εναέριο Χώρο για να φτάσουν στην περιοχή της ΝΟΤΑΜ χωρίς σχέδιο πτήσης ή άλλη ενημέρωση. Από τα 16 τουρκικά, μόνο τα δύο πήγαν τελικά στην άσκηση και τα υπόλοιπα 14 ενεπλάκησαν με ελληνικά αεροσκάφη επιφυλακής που έσπευσαν να τα αναχαιτίσουν, φτάνοντας στο «παρά πέντε» ενός θερμού επεισοδίου.

 

«Κλειδωμένα» στα ραντάρ

Όπως προβλέπουν οι διεθνείς κανόνες εμπλοκής, κατά τη διάρκεια της αερομαχίας τα ελληνικά μαχητικά πετούσαν με τα ραντάρ τους ανοιχτά, έχοντας διαρκώς «λοκαρισμένα» τα τουρκικά αεροσκάφη. Αρμόδιες πηγές μάλιστα, περιγράφουν τον έκδηλο εκνευρισμό των Τούρκων πιλότων οι οποίο κατέβαλαν «αγωνιώδεις» προσπάθειες να ξεφύγουν από την εμβέλεια των ελληνικών όπλων, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Τελικά, αργά το μεσημέρι, τα τουρκικά F-16 αποχώρησαν από το FIR Αθηνών ενώ από τα 31 μαχητικά που απογείωσαν οι γείτονες, μόλις δύο συμμετείχαν στη Nexus Ace και τα υπόλοιπα πέταξαν με σκοπό να δημιουργήσουν μία ακόμη εστία έντασης.

Παραβάτες κατά συρροή

Αυτό όμως δεν ήταν το μοναδικό περιστατικό. Την περασμένη Πέμπτη, η Τουρκία έστησε μια ολόιδια κατάσταση στο κεντρικό Αιγαίο και ενώ είχε δεσμεύσει με ΝΟΤΑΜ περιοχή στην ηπειρωτική χώρα, έστειλε τα αεροσκάφη της να κάνουν τον γύρο της Λέσβου προτού μπουν στον χώρο της άσκησης. Και σε αυτή την περίπτωση, το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας παραπονέθηκε για προσπάθεια παρεμπόδισης «νατοϊκής» άσκησης.

Ένα ακόμη «κόλπο» που δοκίμασε πριν μερικούς μήνες η Τουρκία, ήταν η «σφήνα» που επιχείρησε στη συνοδεία ενός αμερικανικού βομβαρδιστικού Β-52. Το αεροσκάφος είχε απογειωθεί από το Ραμστάιν της Γερμανίας ζητώντας τη συνοδεία μαχητικών από κάθε χώρα που θα περνούσε. Φτάνοντας στο FIR Αθηνών, δύο ελληνικά F-16 «παρέλαβαν» το βομβαρδιστικό και επρόκειτο να το συνοδεύσουν μέχρι τα ανατολικά όρια του FIR, όμως οι Τούρκοι παραβιάζοντας κάθε συμμαχικό πρωτόκολλο έστειλαν τα μαχητικά τους να συναντήσουν το αμερικανικό Β-52 πάνω από το Καστελόριζο.

Αρμόδιες πηγές πάντως, τονίζουν στο CNN Greece ότι παρά τις επίμονες προσπάθειες της Άγκυρας, οι σύμμαχοι γνωρίζουν ποιος είναι ο συστηματικός «παραβάτης» της περιοχής και για τον λόγο αυτό έχουν περιορίσει σημαντικά τις συνεργασίες τους με τις τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ.

Πηγή: CNN.gr


Δημοσίευση σχολίου

Copyright © ΝΕΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ. Designed by John Tsipas